Alternativ træning

De fleste løbere ved hvor træls det kan være at være skadet. Alternativ træning er en fantastisk måde at undgå denne følelse og samtidigt holde kroppen igang under skadesperioden. På listen nedenfor er en rækkeforslag til hvordan du holder træningen vedlige når du er skadet. Oplever du smerte relaterede til skaden bør du skifte til en anden træningsform. Afhængigt af skadens karakter og lokalisation bør du enten anvende det berørte område i mindre grad fx. uden impact (stødet ved fodlanding under løb) eller helt undlade at benytte området ved større skader som intraartikulær springhofte, nytilkomne korsbåndsskader mv.

  • “Anti-Gravity” løbebånd: Nedsætter tyngdenkraften på løberen. Løbebåndet er udviklet til at få personer hurtigere i gang med løbetræning efter en operation eller skade. De anvendes i genoptræningsforløb hos fysioterapeuter og flere steder i Danmark kan man købe et klippekort hertil.
  • Aqua jogging: Ved at benytte et flydebælte kan du i svømmehallen simulere løb uden vægtbæring hvorved du træner de relevante muskler men ikke øger irritationen omkring din skade.
  • Cykling/Spinning: Ved at cykle holder du musklerne og dit cardiovaskulære system igang.
  • Crosstrainer: Crosstrainer minder på mange måder om løb uden stød gennem foden og op i resten af kroppen. Herved kan du aflaste skaden og samtidig træne de relevante muskelgrupper.
  • Rulleski: Når først man har lært teknikken i rulleski er det en fantastisk alternativ træning til løb der holder musklerne vedlige og samtidig styrker din kondi. Som bonus foregår det udenfor hvorfor det også er godt for hovedet.
  • Vandring: Selvom man har smerter ved løb kan man i mange tilfælde gå uden problemer. Herved aktiverer man musklerne og øger blodflowet til og fra det skadesramte område.
  • Styrketræning: kan i sig selv være løsningen på visse skader fx. achillesenebetændelse, men er også en vigtig del af træningen som løber hvorfor det klart kan anbefales at forsætte med træning. Se gerne afsnittet om styrketræning.
  • Yoga: både godt for krop og sjæl. Afhængigt af typen af yoga kan det fungere som aktiv udspænding og være med til at øge mobiliteten i din krop.