Forstuvet ankel

De fleste tilfælde af forstuvede ankler skyldes supinationstraumer med overstrækninger og evt. rupturer i vævet på ydersiden af anklen. Forstuvningen medfører at ankelen hæver, gør ondt, bliver varmt, misfarvet og der kan være en fornemmelse af løshed i leddet.

Hvad du selv kan gøre:

Initielt:

  • Aflastning ifølge RICE princippet: Ro, Is, Kompression og Elevation.
  • Betændelsesdæmpende medicin (NSAID) i form af ibrufen tabletter eller voltaren gel. Følg altid den vedlagte vejledning.
  • Når smerten og hævelse begynder at aftage skal du forsøge at gå så almindeligt som muligt på foden og udføre lette strække og bøje øvelser i fodleddet.

Senere:

  • Alternativ træning for at holde kroppen i gang, fx let cykeltræning. Nedkøling og kompression bør gentages efter træning.
  • Genoptræningsøvelser:
    • Langsom mobilisering uden vægtbæring ved at bevæge foden imens du sidder på en stol
    • Stående øvelser: gå på tæer, hæle, indersiden og ydersiden af foden.
    • Øvelser på vippebræt: først 2 ben, senere et ben af gangen.

  • Forsigtig opstart af løbetræning. Undgå at løbe i ujævnt terræn indtil skaden er helet. Optape ankelleddet for at undgå gentagelse af skaden.

Lægelig undersøgelse:

  • Røntgen af anklen eller foden hvis det vurderes relevant.
  • I tilfælde af knoglebrud eller afrivningsfrakturer kan kirurgi være påkrævet.

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).

Referencer: