Løbermave

Toilettrang under løbeture er et hyppigt problem. Tilstanden behøver ikke at have en underliggende årsag, men kan blandt andet skyldes en skjult forstoppelse (fækal retention). Fysisk aktivitet sætter fart i afføringens passage gennem tarmen og derfor skal du på toilet når du begynder at løbe.

Hvad du selv kan gøre:

  • Drik rigeligt med væske i løbet af dagen og spis en sund fiberrig kost. Derved undgår du den skjulte forstoppelse og skal ikke på toilet når du begynder at løbe. Døjer du med forstoppelse kan du overveje at afprøve psyllium-frøskaller (HUSK), som gør din afføring lind.
  • Spis dit sidste måltid inden en længere løbetur 3 timer før. Herved kan maden nå at blive omsat.
  • Under længere løb og træningsture hvor energiprodukter indtages bør du undgå at afprøve nye gels, energidrikke mv. Prøv dig frem inden og find ud af hvad der fungerer for dig.
  • Undgå overophedning og underafkøling da begge dele kan give diarre. Om vinteren kan det være en god idé at have en skiundertrøje og en vindtæt jakke på der dækker maven.
  • Undlad at drikke kaffe og andet der sætter gang i mave-tarmsystemet umiddelbart inden løbet.

Lægelig behandling:

  • I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at benytte medicin som stimulerer tarmen til naturlige bevægelser (tarm peristaltik).

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).

Referencer: