Overtræningssyndrom

Løb handler for mange om at presse sig selv. Sommetider kan man dog presse sig selv for hårdt, hvilket kan medføre en sjælden tilstand kaldet overtræningssyndrom. De fleste tilstande hvor overtræningssyndrom mistænkes, vil der være et element af mental udtrætning (“burn out”), hvilket i mange tilfælde er den primære årsag til symptomerne. Symptomerne på fysisk overtræningssymptom er blandt andet: overbelastningsskader, stor træthed, besvær med at præstere på topniveau, humørsvingninger, besvær med at sove, irritabilitet, vægttab, muskelømhed, mangel på motivation med videre. Som navnet antyder opstår tilstanden gennem længere tid med stor træningsmængde hvor man i samme periode ikke aflaster og give kroppen tid til at restituere. Tilstanden opstår gradvist i takt med at træningsmængden er forhøjet over længere tid. I fagterme kaldes de forskellige stadier under udviklingen af overtræningssyndrom 1) “functional overreaching”, 2) “non-functional overreaching” og 3) “overtraining syndrome”. Grundlæggende er det en tilstand som udvikles pga. for meget stress på kroppen på for kort tid, herunder både mekanisk stress i form af løb og træning, samt psykologisk stress forbundet med skole, familie, parforhold med mere.  Herved forsvinder fortjenesten ved ekstra træning som erstattes af symptomer på overtræning som beskrevet ovenfor. Flere metaboliske ændringer mistænkes at være ansvarlige for udviklingen af tilstanden, fx. kan niveauet af stresshormonet kortisol være ændret.

Hvad du selv kan gøre:

  • Atleter der løber mange kilometer ugentligt eller øger træningsmængden markant over en længere periode er i risiko for at udvikle tilstanden. Opsøg din læge hvis du tror du har udviklet eller er ved at udvikle overtræningssyndrom, både for at diagnosticere den eventuelle tilstedeværelse af tilstanden og for at udelukke andre sygdomme.
  • Hold pause fra træningen og start langsomt når symptomerne har fortaget sig.
  • Sænk stressniveau’et i dit liv generelt. I denne sammehæng kan redskaber såsom meditation benyttes.
  • Sov tilstrækkeligt længe og spis fornuftigt.

Hvad din læge kan gøre:

  • Blodprøver for at udelukke anden tilstand eller sygdom, herunder endokrine tilstande, elektrolytforstyrrelser, infektion fx. borreliose, mv. Overtrænings syndrom er en såkaldt “eksklusionsdiagnose”.
  • Måling af hvilepuls ifht. tidligere måling, inden udviklingen af tilstanden.

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).

Referencer: