Hælspore

Betændelse ved fæstet af fascia plantaris på undersiden af hælen (forreste del af ‘tuber calcanei’) kaldes hælspore eller ’plantar fasciitis’. Fascia plantaris forløber mellem hælen og mellemfods knoglerne og har til funktion at støtte fodens længdebue under løb og gang. Tilstanden opstår som følge af overbelastning af fasciens tilhæftning til ’tuber calcanei’ på hælen under bl.a. løb og gang. Gentagen brug af fascien kan medføre mikrorupturer i senen og medfølgende betændelse. Hælspore er den hyppigste årsag til smerter under hælen. Det er associeret med platfodethed, hulfod, nedsat bevægelighed i subtalarleddet, samt stram akillessene. Alle disse tilstande øger spændingen af plantar fascien. Det ses typisk fra 40 års alderen blandt løbere & militærpersonale. Smerterne manifesterer sig typisk ved den indvendige del af hælen 5 centimeter fra hælens bagerste ende under vægtbærende aktivitet. De vil i begyndelsen kun være tilstede ved belastning, men opstår i senere stadier i hvile og om morgenen. Benyttelse af nye løbesko eller øget træningsmængde kan udløse tilstanden. Tilstanden bedres typisk af sig selv efter 1-2 år.

Hvad du selv kan gøre:

Initielt:

Senere:

  • Fodtøj:
    • Benyt hensigtsmæssigt fodtøj. Skosålerne kan eventuelt fremstilles ved en bandagist. Følgende kan aflaste hælsporen:
      • God længdebue der modvirker udstrækning af fascien
      • Støddæmpende hælindlæg
      • Udsparing ved det smertefulde område for at undgå direkte påvirkning.
      • Andre kan have gavn af jævnlige skift af fodtøj.
  • En natskinne der dorsalflekterer foden mod skinnebenet kan benyttes i 1-2 måneder, efter lægelig rådgivning.
  • Undgå langvarig stand eller gang på hårdt underlag.
  • Alternativ træning
  • Udstrækning
  • Træning af lægmuskulaturen
    • Benyt et trappetrin og evt. en rygsæk med vægt for at øge belastningen.
    • Øvelsen kan bruges både ved akillessenebetændelse og hælspore. Udfør 3 sæt af 10 gentagelser hver 2 dag, som beskrevet i videoen nedenfor:

  • Senere i genoptræningen udføres øvelsen med tung vægt.
  • “Toe curls” kan styrke fodens muskulatur og sener. Øvelsen kan ses i videoen nedenfor.

  • Rulle foden på bold
    • Som vist i videoen nedenfor rulles bolden på fodens fascie. Undgå massage direkte på smertestedet.

  • Tapening
    • Påføres med foden bøjet op mod skinnebenet, med start fra hælen og frem som anført på billedet. Herved strammes tapen under afvikling af gang og løb hvorved fascien aflastes.

  • Opstart af løbetræning bør først startes når du er smertefri i 4 uger og kan gå 10km uden smerter. Start forsigtigt og løb på blødt underlag fx i skoven.

Lægelig behandling:

  • Sikker diagnose kan stilles vha. ultralyd. I nogle tilfælde kan MR-skanning benyttes. Røntgen undersøgelse kan desuden benyttes for at udelukke tilstedeværelsen af stressfrakturer i hælen.
  • Udelukkelse eller diagnosticering af rheumatologiske lidelser der evt. ligger til grund for tilstanden (sjældent).
  • Kirurgisk behandling kan benyttes i svære tilfælde, særligt ved ruptur af fascien.
  • Indsprøjtning af binyrebarkhormon i bløddelene mellem hælknoglen (calcaneus) og plantar fascien, efter udelukkelse af stressfrakturer.
  • Desuden har nogle patienter gavn af PRP-indsprøjtninger (platelet rich plasma)
  • Henvisning til ekstrakorporal chokbølgebehandling hvis det vurderes aktuelt. Alternativt henvisning til laserbehandling eller ultralyd.

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).

Referencer: