Træthedsbrud i underbenet

Træthedsbrud er en sjælden tilstand der opstår som følge af gentagne belastninger på knoglen. Vrid og bøj i knoglen kan medfører små brud i knoglen der med tiden udvikler sig til træthedsbrud. Samtidig mangel restitutionstid giver desuden knoglen mindre tid til at reparere sig selv. Træthedsbrud opstår blandt løbere der få måneder tidligere har påbegyndt løbetræning samt idrætsudøvere der øger træningsmængden før konkurrence. Træthedsbrud er hyppigere blandt kvinder og opstår hyppigst i skinnebenet (Tibia) og springbenet (Fibula) samt visse knogler i foden og lårbenet. Symptomerne på træthedsbrud er smerte ved berøring (direkte og indirekte) i det påvirkede område samt smerte under vægtbærende aktiviteter som gang og løb og forsvinder i hvile.

Hvad du selv kan gøre:

Initielt:

Senere:

  • Alternativ træning
  • Undgå at teste om benet er helet før den angivne tid fra lægen.
  • Genoptræningen ved fysioteraput varer typisk mellem 2-4 måneder inden man kan løbetræne som før skaden.
  • Løb på blødt underlag fx i skoven og undgå asfalt.
  • Benyt sko med støddæmpning
  • Langsom, gradvis øgning af træningsmængden (10% pr. uge maks) uden for stor belastning eller træningsintensitet.
  • Kvinder i og efter overgangsalderen bør opsøge læge mhp. kostvejledning da knoglernes massefylde falder pga. nedsatte østrogen mængder.

Lægelig behandling:  

  • Diagnosen kan bekræftes med en scintigrafisk undersøgelse eller vha. en MR- eller CT-skanning.
  • Den primære behandling består af aflastning med krykker og evt. bandagering. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt med kirurgiske indgreb.
  • Opfølgning mhp. at undgå komplikationer som dannelse af et falskt led ved bruddet (pseudoartrose).
  • Henvisning til fysioterapeutisk genoptræning.
  • Lavintensitets pulserende ultralyd (LIPUS) kan have effekt på helingen af træthedsbruddet.

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).

Referencer: