Udvendig skinnebensbetændelse

Underbenets muskler er inddelt i 3 loger med muskelhinder omkring (fascier). Ved udvendig skinnebensbetændelse påvirkes den forreste af de 3 loger ved fasciens tilfhæftning på kanten ved ydersiden af skinnebenet. Løb medfører gentagne belastninger i tilhæftningen hvorved der opstår en betændelsestilstand i fascien samt knoglens yderste lag (periosten). Udvendig skinnebensbetændelse (periostitis tibialis lateralis) medfører smerter forrest på skinnebenet der forværres under løb og gang. Der er ofte mærkbare uregelmæssigheder på knoglen samt smerte ved dorsalfleksion af foden op mod skinnebenet.

Hvad du selv kan gøre

Initielt:

Senere:

  • Udspænding & massage af underbenet
  • Elastik øvelser til underbenet som vist i nedenstående video. Disse øvelser er gavnlige både ved indvendig og udvendig skinnebensbetændelse.
  • Benyt sko med god stødabsorption der nedsættet belastningen på undebenet.
  • Løbestilsanalyse med henblik på at udelukke og ændre uhensigtmæssige løbemønstre.
  • Indlæg i skoen til korrektion af overpronation eller hulfod. fx Formthotics.
  • Alternativ træning for at holde kroppen i gang.
  • Is på efter løbeture i 10min. Husk stof mellem huden og isen.
  • Akupunktur ved fysioterapeut.

Lægelig behandling:

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).