Din skades risiko

Hvis det var muligt at forudsige hvornår en overbelastningsskade opstår ville denne side ikke eksistere. En kvalificeret vurdering af din skadesrisiko er multifaktoriel, og vil variere meget fra person til person. Tidligere erfaring, herunder antal år som løber, procentvis øgning i træningsmængde og belastning samt skadeshistorik er blot nogle er faktorerne der påvirker din sandsynlighed for at blive skadet.

Fundamentelle principper:

  • Subjektiv vurdering af anstrengelse (Rating of perceived exertion): Hvis du over en længere periode, gentaget subjektivt yder meget hårdt under dine træninger, er du i højere grad i risiko for at blive skadet. En måde hvorpå dette kan udnyttes er at føre journal over træningshyppighed samt din subjektive vurdering af anstrengelse.
  • Intuitiv træning: Mange løbere følger stringente træningsprogrammer uden at lytte til de signaler kroppen sender dem. Ingen løbere er ens – kropsbygning, sundhed og sygdomme, stress og søvn er blot nogle af de ting der varierer. Det er derfor vigtigt benytte sin intuition og ikke blindt følge de instrukser træningsprogrammet dikterer.
  • Restitution: Hvile og tilstrækkelig søvn har stor betydning for kroppens evne til at præstere gentagent og hyppigt. Derudover påvirker hensigtsmæssig kost og ernæring kroppens evne til at restituere. Andre faktorer såsom vægt, genetik, tidligere erfaring med løb med videre har også stor indflydelse på restitutionen.
  • StyrketræningTræning af kroppens store og små muskelgrupper er særligt vigtig som løber. Ved at opretholde styrken i gluteus medius musklen kan du fx undgå at udvikle løberknæ.

Referencer: