Vabler

Vabler opstår når der er friktion mellem huden på fødderne og skoen hvorved der opstår en væskefyldt blære under det yderste lag hud.

Forebyggelse af vabler:

  • Benyt sko der passer og er gået til.
  • Klip dine negle grundigt
  • Fil hård hud gradvist over flere omgange inden et større løb
  • Benyt præventiv tapening med sportstape i de områder du ved er udsat for stor mekanisk påvirkning.
  • Alternativt til tapening kan man benytte et ‘bodyglide’ produkt der fungerer som en glidecreme og derved nedsætter friktionen.
  • “5-finger” – sokker med en lomme til hver tå kan være med til at nedsætte gnidningen mellem tæerne og derved forebygge vabler på tæerne. Andre har glæde af at benytte to lag sokker da friktionen opstår mellem sokkerne istedet.
  • Undgå at få våde fødder og skift sokker hvis de bliver våde.
  • Hvis du løber et sted med meget sand kan du benytter “gaiters”, som forhindrer sand i at komme ind i skoen.

Behandling af vabler:

  • Hvis du oplever smerter eller vablen sidder et sted med høj friktion skal du prikke hul på vablen så tidligt som muligt med en steril nål to steder i træderetningen dvs. i retning af tæerne og i retning af hælen. Herved løber væsken lettere ud. Derefter skal du tildække området med et vabelplaster eller sportstape afhængigt af hvad der fungerer bedst for dig. Vabelplastre som Compeed river en stor mængde hud af når de løsnes hvorved de i højere grad anbefales til brug når turen er færdig. Vabler under tåneglene kan sommetider ikke stikkes under neglen hvorfor man kan være nødsaget til at stikke gennem neglen.
  • Efter løbet kan du med fordel tage fodbad i lunket vand tilsat en spiseskefuld salt.

Lægelig behandling:

  • Hvis der opstår tegn på infektion i form af rødme i området, varme, hævelse, pus eller flåd skal du opsøge læge. De fleste vabler kræver dog ingen lægelig hjælp og heler typisk efter 1 uge.

Løbedoktor er ikke en erstatning for lægelig behandling. Opsøg altid læge ved manglende bedring eller forværring af tilstanden (Ansvarsfraskrivelse).